Clubhistorie

Het succes van een voetbalvereniging komt niet uit de lucht vallen. Het is de vrucht van jarenlang werken naar een doel, dat voetbalvereniging Doetinchem hoog in het vaandel heeft geschreven: ervoor zorgen dat amateurvoetbal in Doetinchem optimaal kan gedijen. Dat was ook het doel op 1 augustus 1907, toen de voetbalvereniging officieel werd geboren. Ook die datum kwam niet uit de lucht vallen, want vermoedelijk op het eind van de eeuw ervoor werd er in Doetinchem al gevoetbald.

Zonder het te weten, heeft een aantal ‘pleziervoetballers’ aan de wieg gestaan van het amateurvoetbal, dat zich pas later over Oost-Gelderland verspreidde. Dankzij het pionierswerk van deze groep werd er voor het eerst in Wijnbergen een wei van de familie Cleve als voetbalveld in gebruik genomen. Na een tijd lang dubbeltjes en kwartjes opzij te hebben gelegd, kon de eerste echte voetbal worden gekocht. Tijdens het spel met de bal leerde men voetballen en bovendien zorgden vriendschappelijke wedstrijden voor de nodige ervaring.

Clubverband
Na een aantal jaren kwamen de eerste tegenstanders in clubverband. Als eerste DES (Door Eendracht Sterk) en vervolgens Excelsior (het latere DLO). Met name deze laatste club heeft voetbalvereniging Doetinchem binnen de kalklijnen nogal kopzorgen gebracht. DLO werkte zich in een recordtijd op van de laatste naar de derde klasse, waarin toen ook Doetinchem speelde. Tijdens een spannende competitie toonde DLO zich zelfs de meerdere. Toch belette de sportieve realiteit niet, dat de clubs in 1928 fuseerden. Inmiddels was ook De Kruisberg in gebruik genomen, en een versterkte hoofdmacht van voetbalvereniging Doetinchem werd twee jaar later kampioen en promoveerde naar de tweede klasse.
Hoger kwam de club in die tijd niet. Regelmatig moest de hoofdmacht zelfs terug naar de derde klasse, om dan even later weer te promoveren. Wel nam de publieke belangstelling toe, zodat een tribune werd gebouwd.

jaren 30Voetbalvereniging Doetinchem in de jaren ’30

Betaald voetbal
In 1956 leek het er even op dat v.v. Doetinchem zou verdwijnen. Twee jaar eerder was namelijk het betaalde voetbal in Doetinchem van de grond gekomen door de oprichting van De Graafschap. Het plan werd opgevat om De Graafschap met voetbalvereniging Doetinchem te laten fuseren. Een deel van de Doetinchem-leden wilde hier niets van weten. Zij vonden dat Doetinchem een amateurclub moest blijven. Uiteindelijk stemde een meerderheid van v.v. Doetinchem toch vóór een fusie. De gemoederen laaiden zo hoog op dat veertig leden hun lidmaatschapskaart inleverden. Zij kregen daarom geen toegang tot de gecombineerde fusievergadering, waar de vereiste 2/3 meerderheid net werd gehaald. De liquidatie van voetbalvereniging Doetinchem leek een feit.
Maar de KNVB werd ingeschakeld. De 40 die buiten moesten blijven, meenden namelijk: “We hebben de kaart wel ingeleverd, maar zijn volgens de statuten nog steeds lid.” Het bondsbestuur stelde hen in het gelijk en de fusie werd ongedaan gemaakt. Wel werd afgesproken dat leden een week lang de gelegenheid kregen om van club te wisselen.
Omdat het publiek wegbleef, kreeg voetbalvereniging Doetinchem een klap te incasseren. Maar het belangrijkste was dat de club verder kon. De tijd heelde de wonden en voetbalvereniging Doetinchem en De Graafschap schudden elkaar na een aantal jaren weer de hand.

50 jarig jubileum 1957- Mr Pet feliciteert namens de GraafschapDoetinchem viert het 50-jarig jubileum in 1957

Magere jaren
In 1962 degradeerde v.v. Doetinchem naar de vierde klasse. Hoewel de voetballers bleven verhuizen van vierde naar derde klasse en omgekeerd, bleven de magere jaren de vereniging eigenlijk tot 1974 parten spelen. Toen kwam de grote ommekeer. Een aantal jaren had Leo Zegers de spelers al getraind en dat legde de club geen windeieren. Mede ook dankzij de trainers Cees van Weelden en Chris Geutjes stoomde Doetinchem in vijf jaar tijd door naar de eerste klasse.

Doetinchem - Duiven 22-03-1974Doetinchem op de Kruisberg in 1973

Het hedendaagse Doetinchem
Doetinchem nam afscheid van het knusse sportpark De Kruisberg en verhuisde naar sportpark De Bezelhorst.

Doetinchem 1 afscheid Kruisberg Juni 1990Doetinchem neemt afscheid van de Kruisberg

In de jaren ’90 en daarna presenteerde voetbalvereniging Doetinchem zich als stabiele derdeklasser. Met een uitstapje naar de tweede. Maar het tactische, verdedigende spelletje van die hogere klasse bleek niet houdbaar. Doetinchem-spelers voetballen bij voorkeur vooruit. In de Koningsklasse 3C komt dit spel blijkbaar het beste tot zijn recht. De streekderby’s laten nooit voorspellen hoe de uitslagen zullen zijn, iedereen kan van iedereen winnen. Knap als je in dat geweld overeind weet te blijven. Als het aan voetbalvereniging Doetinchem ligt, blijft het vlaggenschip van de club nog jaren in deze mooie klasse acteren. Alhoewel,  af en toe een stapje hoger zal de vereniging goed doen.

1 e elftalSelectie v.v. Doetinchem, seizoen 2008-2009