Aanleg kunstgrasvelden in volle gang

De aanleg van twee nieuwe kunstgrasvelden op sportpark De Bezelhorst is in volle gang. Voetbalvereniging Doetinchem krijgt een spiksplinternieuwe, die ook door jeugdteams van De Graafschap (voetballend onder de vlag van de Stichting Talenten Academie Achterhoek, STAA) zal worden gebruikt. En het huidige kunstgrasveld van STAA, dat ook door teams van vvDoetinchem mag worden bespeeld, krijgt een volledig nieuwe toplaag.

De eerste werkzaamheden voor de nieuwe kunstgrasvelden zijn op 30 april gestart, in de week nadat de Doetinchemse gemeenteraad unaniem het benodigde geld beschikbaar had gesteld.

Volgens de huidige planning kunnen beide velden half juli in gebruik worden genomen. Rob Oude Essink Nijhuis, bouwkundig opzichter en toezichthouder namens de gemeente (BUHA): “De twee kunstgrasvelden zijn al wel iets eerder klaar, maar dan moet er eerst nog een veiligheidskeuring plaatsvinden voordat de velden in gebruik kunnen worden gegeven.”

De jeugdteams van De Graafschap kunnen voor hun trainingen en wedstrijden momenteel niet terecht op de eigen natuurgrasvelden op De Bezelhorst. Die twee velden worden namelijk onderhoudstechnisch gereedgemaakt voor de komst van de profs van De Graafschap. Zowel de eredivisievoetballers als het beloftenteam van de zebra’s gaan voor hun trainingen komend seizoen volledig gebruik maken van deze twee velden. De reden: zij kunnen niet meer terecht op de velden van SVDW’75. Die velden worden, volgens een besluit van de Doetinchemse gemeenteraad, geheel toegevoegd aan natuurgebied De Zumpe.

Nu de twee toekomstige trainingsvelden van De Graafschap momenteel door onderhoud al niet meer gebruikt kunnen worden door de jeugdteams, zullen deze teams hun trainingen en ook enkele wedstrijden afwerken op velden van v.v. Doetinchem. Daarvoor is tot en met half juni een uitgebreid schema gemaakt, waarbij af en toe door de jongste pupillenteams ook het hoofdveld voor trainingen wordt gebruikt.

Het is een voorbode voor komend seizoen, waarbij de teams van v.v. Doetinchem en jeugdteams van De Graafschap gebroederlijk twee kunstgrasvelden, รฉรฉn zandtrainingsveld (bij de kantine) en twee natuurgrasvelden gaan bespelen. Van die twee natuurgrasvelden blijft v.v. Doetinchem eerste gebruiker van het hoofdveld en STAA eerste gebruiker van het achterste veld, nabij het rugbyveld van The Wild Rovers.

v.v. Doetinchem sluit haar voetbalseizoen traditioneel af met het Wim Hissink-toernooi, gepland op zondag 16 juni. Dit toernooi wordt afgewerkt op het hoofdveld, waarna ook dit veld – als laatste van de zeven velden op de Bezelhorst – op slot gaat voor het gebruikelijke zomeronderhoud.

BIJ DE FOTO’S:

Foto-1: Met tientallen gigantische vrachtwagens wordt het zand voor de ondergrond van de nieuwe kunstgrasvelden aangevoerd.

Foto-2: Met een shovel worden de bulten plat geschoven tot een vlakke zandbedding.

Foto-3: Om het overtollige regenwater te kunnen afvoeren wordt er natuurlijk ook een drainagestelsel onder de kunstgrasvelden aangelegd.

Foto-4: Ook bij de Stichting Talenten Academie Achterhoek (de jeugdteams van De Graafschap) zijn de voorbereidingen voor de aanleg van een nieuwe toplaag op het kunstgrasveld in volle gang.

Foto-5: De natuurgrasvelden van STAA worden afgeschaafd om ze opnieuw te kunnen inzaaien. Zo gauw er een nieuwe natuurgrasmat ligt, gaan de profs van De Graafschap deze velden gebruiken als trainingsaccommodatie.