G-voetbal bij v.v. Doetinchem

Niet iedereen heeft van moeder natuur evenveel talent en mogelijkheden meegekregen.
Daar houden ze bij de KNVB en bij de voetbalvereniging Doetinchem terecht al langer rekening mee. Er zijn veel verschillende klassen waar spelers en speelsters ieder op hun eigen niveau kunnen trainen en voetballen. Toch waren er tot 1984 jongens en meisjes die buiten spel bleven staan.

Op grond van hun motorische en/of verstandelijke beperking vielen ze buiten de boot en verlieten vaak teleurgesteld de voetbalclub waar ze lid van waren geworden. Voor hun voetbalplezier waren ze verder aangewezen op speciaal voor hen georganiseerde sportactiviteiten. In 1984 hebben de KNVB (Koninklijke Nederlandse VoetbalBond), de sportbond voor “verstandelijk gehandicapten” (NSG) en de Nederlandse Invaliden Sportbond (NIS) de handen ineen geslagen en is een G (veld)voetbalcompetitie in het leven geroepen. Deze is bedoeld voor voetballers die door hun beperking of handicap in het valide voetbal niet aan de bak komen.

Vertrouwd anders zijn.

De voetbalvereniging Doetinchem is in 1989 na overleg met de toenmalige Gelderse Sport Federatie (GSF) begonnen met G-voetbal. De club speelde toen nog op het fantastisch gelegen sportpark De Kruisberg en de jeugd en het G-team van de club speelden hun thuiswedstrijden aan de andere kant van de stad op Sportpark Zuid. ‘In de loop der jaren heeft het G-voetbal, dat op dit moment zo’n 15 spelers van verschillende leeftijden heeft, zich een meer dan vaste plaats verworven binnen de vereniging. Een van de doelstellingen van het G-voetbal van het eerste uur was te komen tot een integratie van de G-voetballer en het G-team in een ‘gewone’ voetbalvereniging.

Dat dit niet vanzelf ging en gaat was natuurlijk al bekend, anders had het G voetbal niet te hoeven worden opgericht. De maatschappij had (heeft?) de neiging mensen met een beperking vooral bij elkaar en niet te dicht in de buurt weg te zetten. Later is er gelukkig ook een andere trend ontstaan. Wonen, werken en recreëren van gehandicapten en validen zijn en worden meer en meer samen georganiseerd. Hierdoor kan de angst voor ‘het onbekende’ worden omgebouwd naar een waardering voor het vertrouwde anders zijn van mensen en dus ook van voetballers.

Het vereist een positieve inspanning, niet alleen van de G-voetballers zelf, maar vooral ook van de leden en de vrijwilligers van de vereniging. Integratie is actief tweerichtingsverkeer. Het is vooral wennen voor de valide medemens. De ‘gehandicapten’ zelf zijn al lang gewend aan de zogenaamde ‘niet gehandicapten’ die hen (helpen) verzorgen, begeleiden en coachen. Die inburgering is gelukt. Met respect voor elkaar kunnen voetballers met en zonder beperking actief lid zijn van v.v.Doetinchem om daar zowel als voetballer en als verenigingslid en vrijwilliger een bijdrage aan de vereniging te leveren.

G voetballers staan dus al lang niet meer buiten spel. Niet op het veld omdat die spelregel daar niet van toepassing is, maar ook niet buiten het veld, omdat ze lid zijn van de v.v. Doetinchem.

Bekijk alle sporten van vv Doetinchem op unieksporten.